idaosterbacka.blogg.se

Röda tråden i mitt liv

Grubblaren

Kategori: Allmänt

Tänkte inleda psykologi läsningen på riktigt idag, det är ju ändå på fredag det gäller.
Trodde faktiskt att idag skulle jag få "ordning på livet" - faktiskt ta tag i saker.
Steg faktiskt upp halv 7 och fixade morgonmål, mellanmål och kaffe åt älskling som åkte iväg till jobbet. 
Startade även bilen åt honom och skrapade rutorna imorse åt honom - det var fan -16 grader kallt..
Men när han väl åkt i väg så lade jag mig ner och såklart somnade jag..
 
..steg upp 12. 
Åt morgonmål och duschade av mig helgens sjukande och tröttheten.
Och började läsa! eller, nåväl jag har läst 10 sidor och nu sitter jag och lyssnar på spotify och skriver här istället.. duktigt Ida.
Men jag började från bakre änden av psykologiböckerna, började från den femte boken, om personlighet.
Och det är faktiskt intressant, hur personligheten formas och hur andra ser oss.
 
Som det står i boken:
"Vilken bild får du av en person som beskrivs med följande ord: "Han var klädd i en förskräcklig tröja som hans fru hade stickat"."
Ser du honom då som en man som är helt "under tåfflo" och som använder den hemska tröjan för att hans fru tvingat honom ungefär, eller som en man som älskar sin fru och använder tröjan oberoende om den är ful eller inte för han bryr sig inte vad andra tycker om tröjan utan han tycker den är "fin" för att hans fru gjort den?
Eller någon annan synvinkel - kom inte på något annat just nu, är fortfarande trött.. :D
Tänka sig hur folk drar slutsatser om våra personligheter.. 
       Men det räcker inte med att vi bildar oss en uppfattning om en annan människas personlighet - även om det är så vi gör med obekanta personer. Så det är att se till att bekanta sig med personen före man bildar sig en hemsk uppfattning och får andra att tro att personen är sådan..
Det har även dragits slutsatser om att människans livssituation påverkar hennes personlighet, och där håller jag helt med om..
Som min helg, haft feber, varit i jobb i 8 otroligt hektiska timmar så man knappt hunnit äta något och sedan haft feber igen och magen har värkt igen som omväxling - då blir jag till en "aggressiv" och förjävlig person..
Så då är det ju helt i vilken situation människan man bekantar sig med befinner sig i - befinner personen sig i en svacka i livet eller på toppen?
 
Men jo, har haft en tung helg.. skulle egentligen ha haft en ledig helg men när en blir sjuk får en annan ta över, och är man fattig och skuldsatt upp till öronen tar man såklart jobbet. Har som sakt även sökt efter andra jobb att ha på samma gång och helst sådana med inte så många timmar eller inte fasta timmar utan jobb som kan skötas då det passar sig - men en visade sig gå till en annan person.
Men väntar på en annan jobb, men den börjar först till sommaren.. så jag ligger ganska illa till här.. 
Har en resa att betala bort, borde få skaffat pengar någonstans ifrån till den och till studentklänningen och mössan och frisören och pengar att betala bort skulderna som har staplat sig i hög här under den senaste tiden.. känner mig som en pantsamlare..haha...
Men jag tror jag får såld mina momo-alufälgar och oanvända sommardäck så där kommer det lite pengar så jag får betald bort något.. 
 
Blä, jag hatar att vara fattig.
Om någon vet om något jobb eller dylikt så bara att säga till! ...
Borde verkligen ta och läsa nu.. och sluta grubbla.
tack och hej!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: